Rabín Jonathan Sacks napsal knihu o náboženském násilí

18. října 2015 v 1:00 | JTA, překlad ŽL |  Náboženství
Rabín Jonathan Sacks, filozof a člen britské Sněmovny lordů, který v letech 1991 až 2013 zastával úřad vrchního ortodoxního rabína Velké Británie, je v současnosti v USA na přednáškovém turné u příležitosti uvedení své poslední knihy "Ne ve jménu božím: Konfrontace náboženského násilí". JTA přinesla rozhovor rabína Sachse s Urielem Heilmanem, jehož překlad ŽL přinášejí svým čtenářům.

JTA: Jste členem Sněmovny lordů, učíte na King's College v Londýně a New York University, přednášíte po světě. Jak si najdete čas psát knihy?
JS: Když jsem byl vrchním rabínem, bral jsem si v létě šest týdnů dovolenou, a psal jsem knihu. Dostanete se do určitého transu. O tématu jsem přemýšlel celý předchozí rok, takže to nebylo jen dílem okamžiku. Když mi bylo 40, napsal jsem svou první knihu, a od té doby jsem udělal každý rok jednu. Obvykle píši knihy, které chci číst. Kdysi dávno jsem si udělal seznam knih, o kterých jsem si myslel, že by měly být napsány, a zdolávám jednu po druhé.


JTA: Víte už, jaký bude váš další projekt?
JS: No, já vím, co mám v plánu na příštích 20 let, jestliže budeme všichni tak dlouho živi.

JTA: Máte všech 20 takto naplánovaných?
JS: Mnohem více. Je mi líto, ale tak to mám.

JTA: Jaký bude váš další projekt?
JS: Píšu nový komentář k Chumiši. Existuje komentář, který je stále v Anglii používán. Jmenuje se Herzův Chumiš a napsal jej jeden z mých předchůdců. Ten komentář se ptá, jak věci zasadíme do historických souvislostí? Co to pro nás znamená dnes? Nikdo se nepodíval na Herzův Chumiš od doby Herze před sto lety a je to již skutečně nutné. Vydavatelství ArtScroll se soustřeďuje na výběr tradičních komentářů a dělá to ohromně dobře. Ale oni nevycházejí ze světa ješivy a neříkají, jaký to vše může dávat smysl v naší současnosti.

JTA: To zní skoro jako reformní judaismus.
Pokud Maimonides byl reformní Žid, pak myslím, že to tak je. Ale Maimonides jím nebyl. To je klasická tradice. Rabíni se vyjadřovali velmi jednoduchým způsobem. Existuje psaný zákon (Tóra) a ústní zákon (Talmud a Mišna). Ačkoli se text nikdy nemění, vždy je třeba interpretovat překlad božího slova všech dnů do božího slova v současnosti. Generace za generací čtou stejná slova a uvažují: Bylo to tak tehdy nebo to je tak nyní? Je micva, abychom žili v současnosti.

JTA: Mezi židy panuje řada neshod, pokud jde o interpretaci.
JS: Judaismus je náboženství argumentů. To je klasická situace. Judaismus je sborová symfonie s mnoha hlasy. Nevidím to jako problém. Vidím to jako znamení životaschopnosti.

JTA: Řekněte mi o své nové knize o náboženském násilí.
JS: Snažil jsem se dostat ke kořenům historické zátěže a potenciálně násilného vztahu mezi židy, křesťany a muslimy. Jde o vysoce specifické příběhy v hebrejské Bibli, Novém zákoně a Koránu, které všechny vedou zpět k příběhům sourozeneckého soupeření v knize Genesis. Sourozenecké soupeření je podle Sigmunda Freuda hlavní hnací silou násilí v průběhu dějin. Je to velmi vážná kniha, která by měla být čtena vážně lidmi, kterým záleží na budoucnosti lidstva. Psal jsem ji 12 let.

JTA: Je to židovská kniha?
A: "Proboha ne", byla vědomě psána pro publikum, které je většinově nežidovské. Je určena židům, křesťanům a muslimům stejnou měrou. Snažím se vážně dokládat, že pro židovskou komunitu není nejlepší "pozorovat vlastní pupek". Žijeme ve velmi nebezpečném světě. Lidé v Izraeli jsou vystaveni obrovskému nebezpečí, a teď není čas na bratrovražedné domácí hádky. Musíme stát ruku v ruce a bok po boku s křesťany, umírněnými muslimy, sekulárními humanisty a lidmi jiných vyznání na obranu svobody náboženského vyznání a hodnot lidskosti. Protože právě teď jsme na jednom z nejnebezpečnějších zlomových bodů v historii.

JTA: Co je tím nebezpečím?
JS: Já nevím, zda Západ skutečně ví, co má dělat s radikalizovaným politickým islámem. Já nevím, jestli muslimský svět skutečně neví, co s tím dělat.

JTA: Židé vědí, co s tím dělat?
JS: Fundamentalismus je pokus zavést jedinou pravdu v pluralitním světě. Židé vždy byli proti tomu. Nikdy jsme nešli s většinou. Trvali jsme na našem právu být jiní. To je důvod, proč jsou Židé nositeli důležité zprávy světu. Pokud jste součástí al-Kajdy nebo ISIS, které se pokouší brzy nebo postupně přetvořit svět na kalifát, budete se muset postavit proti Židům a Státu Izrael, protože historicky jsme byli ti, kdo stáli proti.

JTA: Dokážu si představit, že jste často dotazován na antisemitismus v Evropě.
JS: Pokud není bezpečné být Židem v Evropě, pak není bezpečné být v Evropě lidskou bytostí, a pokud Evropa někdy ztratí své Židy, pak ztratí svou duši. Takže to je velký problém. A skutečný problém je, že Židé i nadále o tom mluví způsobem, který se k nežidům nedostane, či jej nechápou. Je tu vážné nebezpečí, že židovská reakce na antisemitismus spočívá ve stěžování si jiným Židům, nebo používání jazyka, kterému budou zase rozumět jen jiní Židé. Je to zkouška marnosti.

JTA: Je tu dnes krize vedení v židovském světě?
JS: Je tu krize vůdcovství ve světě. To se projevuje. A je tu velká touha po magických vůdcích, kteří vyřeší problémy světa, a to vede k násilí, tyranii a celé řadě špatných věcí. Takže bych řekl, že jsme v krizi demokratického vedení.

JTA: Ale co v židovském světě?

JS: Rabinát tady v Americe na mne udělal velký dojem. Nemá snadné postavení, nikdy neměl. Já jsem navštívil mnoho komunit a viděl hodně velmi, velmi inspirujících mladých ortodoxních rabínů a mladých lídrů.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Clenov Clenov | 19. října 2015 v 19:44 | Reagovat

Díky, zajimavy rozhovor.

2 au au | 21. října 2015 v 6:32 | Reagovat

chtělo by to korektora...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama