Izraelští vědci zjistili, že rostliny spolu "mluví" kořeny

27. dubna 2012 v 8:32 | D.T. podle haaretz.com, ilustr. foto Wikipedia |  Věda a výzkum
Podle studie zveřejněné nedávno ve vědeckém časopise "Public Library of Science One" odhalil tým izraelských badatelů signály, které jsou přenášeny pod zemským povrchem - ale nikoliv nepřátelskými agenty, nýbrž kořeny hrachu zahradního. Jde o tzv. "stresová hlášení", která si rostliny posílají navzájem prostřednictvím svých kořenů.

Výzkumníci z katedry pouštní ekologie Univerzity Bena Guriona vystavili několik sazenic hrachu zahradního podmínkám velkého sucha a pozorovali jejich "chování". Zjistili, že takto postižená rostlina zavře své listy, aby zabránila úniku vody. Současně vyšlou její kořeny stresový signál směrem k sousední, byť suchu nevystavené rostlině, která záhy zareaguje naprosto stejně. A co víc, signál si nenechá jen pro sebe, ale přepošle jej dál. "Poraněná" rostlina tedy vysílá stresové hlášení své "zdravé" sousedce, která jej zas postupuje dalším rostlinám ve své blízkosti. Vědci také zjistili, že "zdravé" rostliny se díky přijetí stresového signálu stávají natrvalo výrazně odolnějšími vůči příslušnému stresovému stavu (tedy, abychom zůstali u našeho příkladu s hrachem, mnohem lépe přečkají období sucha v budoucnu).

Šéf vědeckého týmu, rostlinný biolog Ariel Novoplansky, to shrnuje slovy: "Výsledky prokazují, že rostliny i jiné "jednoduché" organismy jsou schopny se učit, pamatovat si a reagovat na enviromentální výzvy způsobem, jaký jsme dosud znali pouze u složitých organizmů disponujících ústřední nervovou soustavou."
Pokusy izraelských vědců rovněž ukazují, že signály si posílají nejen rostliny patřící do stejného druhu, ale přenos funguje i mezi různými rostlinnými druhy - jakoby se dorozumívaly esperantem.

Vzájemná komunikace mezi rostlinami je předmětem vědeckého zkoumání již po desítky let. Podle několika minulých studií rostliny navzájem komunikují prostřednictvím listů, kmenů nebo hmyzu. "Podzemní komunikaci" pomocí kořenů objevil nyní izraelský tým jako první. "Vlastní komunikační mechanismus se nám ovšem zatím rozluštit nepodařilo, ale pracujeme na tom s dalšími izraelskými i světovými vědci," dodává Ariel Novoplansky.

4 lidé ohodnotili tento článek.